Nationalmuseum Bild

Nationalmuseum webb

Att göra konsten tillgänglig för alla, överallt, genom digitala lösningar är precis en sån utmaning som vi på Delorean går igång på. Därför blev vi väldigt glada och hedrade att Nationalmuseum i sin offentliga upphandling 2017 valde oss som sin nya digitala partner.

VAD

Digital Strategi
UX
Design
Webb

HUR

Förstudie & workshops
Användartester
UX & Design
Systemarkitektur & analys
Prototyp
Webbutveckling

VARFÖR

För att ta Nationalmuseums digitala närvaro till en ny nivå som stämde med deras uppdrag och nya visuella identitet. Det skulle ge en möjlighet till interaktion och att uppleva konsten digitalt.

Uppdraget

Nationalmuseum stängde för renovering i februari 2013, och skulle inte öppna igen förrän i oktober 2018. Innan muséet öppnade upp dörrarna igen ville de att deras digitala närvaro skulle:

  • Tala till så många sinnen som möjligt
  • Vara lika tillgänglig och inkluderande som det fysiska museet skulle bli
  • Kunna användas praktiskt i deras uppdrag att främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen
Man och kvinna som skriver post-its på bord

STRATEGI

Vi inledde arbetet med att göra massor med research, vi tittade på Nationalmuseums existerande digitala kommunikation men också på andra muséer runtom i världen och annan typ av inspiration från helt andra typer av organisationer. Det blev en diger förstudie.

Vi höll också en serie workshops där representanter från alla museets olika avdelningar fick diskutera behov och förväntningar på den nya webbplatsen - både sina egna och besökarnas. Allt detta sammanställdes och blev de riktlinjer vi utgick ifrån i det fortsatta arbetet. 

Parallellt gjorde vi också en teknisk förstudie för att undersöka möjligheterna att kommunicera med de olika databaser och system som Nationalmuseum redan använde, för att kunna skapa en så sömlös användarupplevelse som möjligt.

Tre mobiltelefoner som visar vyer från nationalmuseum.se
Exempel på ikoner i olika färger från nationalmuseum.se

Den kreativa processen

Allt det här hade vi med oss i tankarna när vi, hösten 2017, satte igång med arbetet. För att få en känsla av hur upplevelsen i museet skulle bli fick vi leta inspiration på plats. När vi klev innanför dörrarna var det en dammig byggarbetsplats som mötte oss, men huset i sig gav ändå ledtrådar och tillsammans med planerna för hur det skulle bli kunde vi samla på oss färger, mönster och idéer om grafiska uttryck som vi tog med oss i det fortsatta arbetet.

LÖSNINGEN

Under projektets gång levererade teamet:

  • Ett användarvänligt CMS (Craft) där webbredaktören har möjlighet att skapa visuellt tilltalande sidor efter behov med valbara block för bilder, video, textblock, puffar osv
  • Responsiv design och UI-bibliotek för webbplatsen med den nya grafiska profilen som grund och med det fysiska museet som inspiration
  • Tillgänglighetsanpassning av webbplatsen enligt WCAG 2.0 nivå AA där applicerbart
  • Rekommendation för innehåll, struktur samt utbildning av CMS
  • Integration av Bynder (DAM) för hantering av bilder
  • Integration av Nationalmuseums inventariesystem för en sömlös användarupplevelse av digitala samlingar
    nationalmuseum.se