Digitala spaningar

Nya annonsformat för poddar på Spotify, en browseruppdatering som kan bli leda till mini-Y2K och nya reaktioner för Instagram Stories som kan rädda din inbox!

Snart nya reklamformat i Spotify Podcasts?

Spotify fortsätter att köpa upp podcastbolag, i veckan förvärvade streamingtjänsten Chartable och Podsights, två av de största företagen för marknadsföring i podcasts. Båda företagen tillåter podcasters att inkludera taggar i programmen som spårar vem som lyssnat, om de hört annonser, samt om de till exempel köpt något efter att de hört annonsen. Spotify själva skriver att verktygen man förvärvat kommer att göra det enklare för utgivare att agera på insikter om lyssnarna, och utöka sina lyssnarskaror samtidigt som man utvecklar sina verksamheter. Tidigare under året har Spotify visat upp koncept för annonsering i just podcasts på plattformen.

Y2K-liknande bugg kan drabba vissa hemsidor i vår

Snart når webbläsarna Chrome, Firefox och Edge version 100. Detta tror utvecklarna Google, Mozilla och Microsoft kan leda till vissa problem för hemsidor som inte är redo att lösa tresiffriga user-agent-strängar och företagen jobbar nu för att motverka att det leder till några större problem. En liknande problematik var aktuell kring 2010 när flera webbläsare nådde version 10, och nu har företagen bakom webbläsarna förberett i månader för att hjälpa till att minska problemen. Utvecklare kan nu också göra så att webbläsare i nuvarande version visas som version 100 för att underlätta testningen av sina siter.

Både Google Chrome och Microsoft Edge uppdateras till version 100 i mars, och Firefox följer efter i maj.

Slut på onödigt fulla inkorgar på Instagram + Wrapped för Apple Music

Instagram har också introducerat en, för mig välkommen, nyhet kopplat till likes i "Stories". Nyheten innebär att reaktioner på ens händelser inte längre kommer skickas som ett meddelande i DM. Nu dyker reaktionerna upp som hjärtan bredvid användarnamnen i samma flik som visar vilka som sett storyn, nu är det alltså bara att reagera på utan att överfylla polarnas inkorgar!

Under slutet av året brukar mitt flöde bli rätt fullt av vänners Spotify Wrapped - en personlig sammanfattning av ens lyssning under året. Nu kontrar konkurrenten Apple Music med sin egen variant - Apple Music Replay 2022. Varje vecka uppdateras en 100 låtar långa spellista med ens mest spelade låtar, och för mer insikter om sitt lyssnande är det bara att klicka in på Apple Music Replay-sidan för en djupare analys.


Karl Brandell Lindblad

karl.lindblad@delorean.se