Checkout direkt med AI? Infrastrukturkriget som kommer förändra e-handeln

När ChatGPT smyglanserade sin ”Instant Checkout” exploderade LinkedIn. Återigen skapade OpenAI rubriker genom att erbjuda en direkt länk mellan konversation och transaktion.

Vad kommer checkout direkt i AI-verktygen att innebära?

När ChatGPT smyglanserade sin ”Instant Checkout” exploderade LinkedIn. Återigen skapade OpenAI rubriker genom att erbjuda en direkt länk mellan konversation och transaktion. En ny säljkanal är på väg att födas, och reaktionerna vittnade om att många såg detta som ögonblicket då AI flyttade in i kassan.

Men den verkliga strategiska utvecklingen äger rum i kulisserna, och den handlar inte primärt om en ny kanal, utan om den digitala infrastruktur vi alla bygger på. Kanal vs. Infrastruktur, två världar.

OpenAIs strategi är tydlig: de vill bygga en ny försäljningsyta, ett digitalt skyltfönster. Genom ett partnerskap med Stripe och en provisionsbaserad modell kan de bygga en öppen standard där e-handlare måste integrera sig för att få tillgång till ”AI-besökaren”. För marknadschefen är det ett spännande, nytt ställe att träffa kunder på, och för affärsutvecklaren är det en kalkylerad möjlighet för att diversifiera intäkterna.

Googles drag är dock av en annan dimension. Veckan före ChatGPTs testlansering rullade de ut sitt AP2-protokoll tillsammans med tungviktare som Mastercard, American Express och PayPal. Detta är ett öppet betalningsprotokoll designat för att fungera överallt, oavsett om konsumenten använder Gemini i Chrome, AI Mode i Sök, eller en framtida AI-assistent från en helt annan aktör.

Boston Consulting Group rapporterar att trafiken till amerikanska e-handelssajter från AI-assistenter ökade med hela 4700% under en tolvmånadersperiod, och dessa ”AI-besökare” spenderar 32% mer tid på sajten med 27% lägre bounce rate. Över hälften av alla konsumenter förväntas använda AI-shoppingassistenter innan årets slut.

Oavsett vem som vinner slaget om e-handelsinfrastrukturen är en sak kristallklar:Agentisk shopping kommer vara en faktor att förhålla sig till för alla med en affär på nätet.

Hör gärna av dig med frågor