BIRKA | WEBB

Med sin nya webb har Birka lagt grunden för framtiden

Dagens resenärer vill ha större kontroll över sina bokningar, man vill kunna sköta den helt själv och hantera de tillägg man vill göra under resans gång. När vi träffade Birka första gången berättade de om sin vision att kunna erbjuda en helt digital bokning för alla sina erbjudanden, dock var det omöjligt att genomföra i deras befintliga system - där satte deras befintliga teknik stopp.

Deloreans fick i uppdrag att bygga ett nytt webbsystem som skulle hantera stora mängder data och en avancerad funktionalitet. Målet var att i framtiden kunna öka försäljningen och även avlasta kundsupport med en helt digital bokningsprocess.

Ett bokningssystem är kanske det mest komplexa flöde som man kan jobba med gällande UX och utveckling och en kryssningsbokning är mer avancerad än exempelvis en flygning eller tågresa. Birka har många produkter att erbjuda och de ska kunna bokas i en ordning som är både användarvänlig och som skapar merförsäljning. Exempelvis ska du kunna boka hytt till ett visst datum, beställa bord i restaurangen till visst antal personer på ett önskat klockslag - samtidigt som du har önskemål om maträtt. Du ska också kunna boka din spaupplevelse och i efterhand kunna lägga till önskemål som dyker upp. På sommarens långkryssningar till Höga kusten, Gotland, Lübeck, köpenhamn och Tysklands riviera finns ännu fler erbjudanden till resenären.

Än idag pågår vårt samarbete med Birka för att förbättra deras affär - vi gör det med en webbplats som inte har några begränsningar för framtida behov.