Ny webbplats för Skansen
Vi fick möjligheten att utveckla en av Sveriges mest populära turistattraktions digitala resa, och inspirera besökare att ta del av Sveriges historia.
VAD
Digital strategi
UX
Design
Webb
HUR
Förstudie
Workshops
UX-design
Systemanalys
Systemarkitektur
Utveckling
VARFÖR
För att skapa en digital upplevelse med gästupplevelsen i fokus som gör det enkelt och lustfyllt att planera sitt besök samt att ta del av Skansens service och programutbud.
Uppdraget
Deloreans uppdrag var att skapa en modern webbplats som inspirerar användaren och gör det enkelt att planera ett besök. Samtidigt med en grundlig struktur utrustad för att hantera den enorma information som Skansen behöver kommunicera med sina besökare.
Strategi
Ett av målen för den nya webbplatsen var att generera fler besökare och leva upp till Skansens vision att vara en upplevelse “i världsklass, lustfyllt och tillgängligt för alla”. Besökare på webbplatsen ska med enkelhet kunna planera in ett besök eller, om de redan är på väg till Skansen, få svar på sina eventuella frågor och lätt kunna förbereda sig.
Eftersom varje dag fylls på med en mängd olika evenemang behövde besökarna en tydlig och omfattande översikt över aktiviteter för att kunna planera i förväg. Detta var en viktig insikt och fokuspunkt i processen att designa och utveckla Skansens nya digitala närvaro.
Den kreativa processen
Den kreativa processen började med att vi tillsammans med Skansen hade workshops för att definiera Skansens olika målgrupper och deras behov, och hur dessa kunde tillgodoses för att bidra till att nå målet med webbplatsen. Därefter har vi tagit fram UX och design för hela flödet för att göra webben tydligare.
En besökare måste snabbt komma fram till rätt information, oavsett om det är öppettider, skolinformation, vad som händer idag eller att köpa en biljett. En diger uppgift då man årligen erbjuder drygt 2000 evenemang för sina besökare. Detta innefattar såklart ett omfattande strategi- och designjobb, men även att vi byggde vi en avancerad kalenderfunktion där alla aktiviteter görs överskådliga och inspirerande.
En del av processen innebar också att utveckla ett bra användarflöde för Skansen själva och deras medarbetare. Innehåll och information kommer från många olika platser men måste presenteras på ett ställe. Vi tog därför fram en lösning för att det ska vara lätt för många redaktörer att samarbeta med innehållet på den nya webbplatsen.
Tillsammans med Skansen har vi nu byggt en webbplats som hjälper besökaren att planera sin dag på Skansen!