SKANSEN | WEBB

Skansen nya webbplats inspirerar till besök

Skansen är världens äldsta friluftsmuseum som varje år lockar drygt 1,4 miljoner besökare från Sverige och utlandet. Det är i alla bemärkelser ett levande museum - deras besökare kan träffa gulliga kaniner och giftiga spindlar, besöka gamla gårdar från 1700-talet och köpa hantverk på Sveriges populäraste julmarknad. På sommaren erbjuder man dans runt midsommarstången och allsång, och arrangerar ett stort drop-in bröllop för giftaslystna par. Det är med andra ord mycket som händer på Skansen. 

Men den gamla webbplatsen var proppfylld med information, saknade inspiration och upplevdes på många sätt rörig. Skansens vision är att ”vara i världsklass, lustfyllt och tillgängligt för alla” uppfylldes inte på webben. Deloreans uppdrag var att bygga en helt ny webbplats med fokus på gästupplevelsen, det ska vara enkelt och lustfyllt att planera sitt besök samt att ta del av Skansens service och programutbud. En diger uppgift då man årligen erbjuder drygt 2000 evenemang för sina besökare. Detta innefattar såklart ett omfattande strategi- och designjobb, men även att vi byggde vi en avancerad kalenderfunktion där alla aktiviteter görs överskådliga och inspirerande. 

Tillsammans med Skansen har vi nu byggt en ny webb som gör hjälper besökaren att planera sin dag på Skansen!