Nationalmuseum_foto_linn_ahlgren_5087

NATIONALMUSEUM APP

Nationalmuseum ville ge tillbaka konsten till folket - genom en app som uppmuntrar till djupdykning i konstens värld för både nybörjare och de redan frälsta.

vad

Digital strategi
UX
Design
App

HUR

Workshops
Research & analys
Användartester
Wireframes
Prototyp
Systemarkitektur
Utveckling

VARFÖR

Skapa nyfikenhet och erbjuda användaren att upptäcka och fördjupa sig i konstens värld på egen hand och att användas som en upplevelseguide på plats på museet.

Uppdraget

Inför nyöppnandet ville Nationalmuseum göra en storsatsning för att tillgängliggöra deras otroliga konstskatt för folket - svenska som utländska besökare, barn som vuxna. Uppdraget var att utveckla en app som besökare kan använda både före, under och efter ett besök på museet. En vision för appen var även att erbjuda användaren att uppleva Nationalmuseum utan att behöva vara på plats på museet.

Skulpturgården inne på Nationalmuseum

STRATEGI

Strategiarbetet handlade om att utreda hur innehållet i appen skulle byggas upp för att bäst kunna komplettera upplevelsen på plats, samtidigt som upplevelsen skulle kunna stå på egna ben utan att vara kopplad till den fysiska platsen. Allt från praktisk information, utställningar, teman och audioguider. Och vad är det egentligen besökare och användare vill veta om museet och deras föremål? Eller som de inte visste att de ville veta? Och hur lockar vi dem till att utforska mer?

Vi arbetade även fram en teknisk strategi för hur Nationalmuseum ska använda och vidareutveckla sina existerande system för att kunna plocka ut den gedigna samling av information som finns för museets föremål, och presentera denna för användarna.

Vyer från Nationalmuseums app monterade i mobil

DEN KREATIVA PROCESSEN

De fysiska miljöerna fick spela en viktig roll i den kreativa processen. Dessa har studerats för att skapa en tydlig visuell koppling samt för att se hur utställningar skulle byggas upp inne på museet och vilka förutsättningar som fanns att jobba med - från pyttesmå berlocker som visas i hundratal till stora 1700-talsmålningar. Med hjälp av iterativa prototyper och användartester av UX, design och tekniska lösningar har vi tagit fram Nationalmuseums nya digitala upplevelse.

Vyer från Nationalmuseums app monterade i mobil

LÖSNINGEN

Lösningen blev en app med en stark visuell identitet som fokuserar på att låta användaren uppleva och djupdyka i konstens värld genom att ge tillgång till över 5000 av museets föremål. En app som underhåller både den nyinvigda och den konstintresserade.

Under projektets gång levererade teamet följande:

  • Strategi för innehåll, struktur och teknisk lösning
  • UX och design för appen genom vidareutveckling av grafisk profil och museets fysiska miljöer
  • Användarvänlig integration med befintligt CMS för webbplatsen som låter webbredaktören med enkelhet bygga upp innehållet i appen
  • React native app för Android och iOS

RESULTAT

Appen presenterades för allmänheten i samband med museets nyöppnande i oktober 2018. Under de tre första månaderna har appen blivit nedladdad över 25 000 gånger, som står för 10% av Nationalmuseum besökare under den här perioden. Det har också visat sig att det är många återkommande besökare som använder appen, något vi tycker är oerhört roligt såklart!